Brand New Art

Czy sztuka przeminęła dla ekonomii?

BudCud
Rahim Blak
Grupa STRUPEK
The Krasnals


Kurator: Piotr Sikora (FWS)

Czwartek, 24 września 2009, g. 21
Galeria art world™
ul. Szlak 77/220
31-153 Kraków



Wystawa Brand New Art. Czy sztuka przeminęła dla ekonomii? odbędzie się 24 września, czyli w drugim dniu trwania VI Kongresu Kultury Polskiej w Krakowie, ważnego przedsięwzięcia kulturalnego w Polsce.



Wydarzenie w Galerii art world™ wpisane zostało w Maraton Kultury Polskiej, który obejmie trzy wystawy. Pierwsza rozpocznie się o godzinie 19:00 w Wydawnictwie Delikatesy, następna o godzinie 20:00 w Fundacji na Rzecz Rozwoju Sztuk Wizualnych. O godzinie 21:00 w Fundacji art world™ nastąpi otwarcie galerii.

„Jestem za Sztuką, ale za Sztuką, która nie ma nic do czynienia ze Sztuką.” Te słowa, wypowiedziane przez Roberta Rauschenberga, są niczym wentyl bezpieczeństwa, dzięki któremu z amerykańskiej sztuki lat 50, zdominowanej przez przeintelektualizowaną malarską ekspresję, zeszło niepotrzebne zadęcie. Są one również wskazówką, gdzie należy szukać inspiracji dla działań artystycznych. Tym terenem jest rzeczywistość oraz procesy, jakie w niej zachodzą na przestrzeni lat, wpływające na zmianę obyczajów i realiów. Tak jak dla środowiska nowojorskich artystów były to massmedia i rodząca się kultura konsumpcji, tak dla nas jest to świat finansów i reklamy – biznesowe mechanizmy i specjalistyczna nomenklatura oraz napędzany przez konsumpcję fenomen korporacji i jej struktury, które coraz częściej przenikają do rzeczywistości, a co za tym idzie do świata sztuki.

Wystawa Brand New Art prezentuje artystów, którzy w swojej działalności kładą silny akcent na budowanie własnego wizerunku. Kreują „własny brand”, odwołując się do zasad Public Relations i reklamy. Każdy z zaproszonych twórców otrzymuje do zagospodarowania korporacyjne biurko, firmowego laptopa oraz dostęp do Internetu. Każdy z nich musi również poradzić sobie z pytaniem o swój stosunek do oddziałującej na sztukę ekonomii, a także przedstawić światopogląd oraz tożsamość artysty w sieci powiązań i relacji panujących w świecie sztuki.

Oprócz wyraźnej gry z korporacyjną estetyką i biznesowym żargonem, rolą tej wystawy jest zaprezentowanie sztuki w nowych kontekstach, poszukiwanie nowych obszarów dla działalności artystycznej na płaszczyznach dotychczas niezbadanych.

Przyświecające wystawie Brand New Art pytanie: „Czy sztuka przeminęła dla ekonomii?” jest nie tylko prowokacją, ale również zaznaczeniem wyjątkowo istotnego dla nas zagadnienia, impulsem do rozważań na temat charakteru relacji pomiędzy sztuką a ekonomią.