Art World? - Świat sztuki jako korporacja

Art world™ to świat sztuki sprowadzony do roli podmiotu gospodarczego. Artysta występuje w roli rzecznika, komunikuje sztukę jako markę poddaną takim samym mechanizmom, jak inne produkty kapitalistycznej gospodarki.





Instalacja, połączona z działaniem performatywnym artysty, składa się z trzech głównych elementów. Pierwszy z nich to konwencja miejsca - przestrzeń galerii zaadaptowana na biuro. Nowoczesna placówka artystyczna jest gotowa do przyjmowania klientów, wyposażona w biurka, laptopy i inne niezbędne do funkcjonowania korporacji sprzęty. Drugi element to neon, który zawisł na fasadzie budynku - art world™, czyli świat sztuki. Nazwa została zarejestrowana przez Blaka jako słowno-graficzny znak towarowy. Co więcej sugeruje, że firma jest rzecznikiem artystów, ich biznesowym przedstawicielem. Ostatni element to działanie samego artysty, który występuje w roli prezesa korporacji. Blak przyjmuje klientów i rozdaje firmowe długopisy. W celu przedstawienia oferty używa charakterystycznego języka PR-u oraz profesjonalnej biznesowej prezentacji. Ważną częścią instalacji są monitory, na których odtwarzane są filmy dokumentujące negocjacje artysty z przedsiębiorcami. Spotkanie dwóch odmiennych środowisk budowane na zasadach symbiozy jest propozycją nowego modelu filantropii.



Odpowiedź Blaka na pytanie: "Czy sztuka przeminęła dla ekonomii?" wydaje się twierdząca. Świat sztuki przedstawia on jako złożony, komercyjny organizm o ogromnym potencjale ekonomicznym. Rahim Blak polemizuje z koncepcją romantycznego artysty, dla którego nadrzędną wartością jest „sztuka dla sztuki”. Współczesny artysta sprzedaje swoją sztukę, kreuje markę i chce osiągnąć sukces. Koniec z produkcją niepotrzebnych artefaktów. Artysta jest częścią gospodarki wolnorynkowej. Ma prawo uczestniczyć w przetargach, m in. na kampanie społeczne, zagospodarowanie przestrzeni publicznej, etc. Korporacja nakłania zobojętniałe na sztukę środowiska biznesowe do wspierania twórców kultury i otwierania się na bardziej artystyczne metody promocji własnej działalności. Blak udowadnia inwestorom, że happening lub instalacja w przestrzeni publicznej może być skuteczną formą reklamy oraz ciekawą alternatywą dla tradycyjnych metod promocji.



Rahim Blak nie pierwszy raz porusza problem ekonomii. Wcześniejsze realizacje artysta opierał głównie na ukazaniu mechanizmów rynkowych w sztuce współczesnej. Na wystawie Brand New Art idzie o krok dalej - dokonuje fuzji dwóch pozornie odmiennych światów- ekonomii i sztuki. Projekt przedsiębiorstwa skupiającego artystów nie kończy się jedynie na biurze w Angel City. Artysta planuje utworzenie nowych placówek pod wspólnym szyldem art world™. Powstałe w ten sposób oddziały będą tworzyły rozbudowaną sieć, przez co korporacja będzie się ciągle rozrastała.